Uuden vuoden päätöksistä lisää virtaa ja vuosia

Liikunta ja ravinto. Mitä jos ensi vuonna? Annamaija Herola

Hannu Vierola

Suomalaisilla on yli kaksinkertainen määrä elinvuosia verrattuna 1700-luvun puoliväliin.

Elämme noin 80-vuotiaiksi, kun elämä tuolloin päättyi keskimäärin 35 vuoden iässä.

Mikä yhdistää 100-vuotiaiksi eläviä?

Pitkäikäisten Okinawalla Japanissa syödään paljon kasviksia omasta puutarhasta mutta vähän lihaa. Siellä 70-vuotias on vielä lapsi, 80-vuotias nuorukainen, 90-vuotias katsoo taivasta kohti, mutta menee sinne vasta täytettyään 100 vuotta.

Etelä-Italiassa Acciarolissa on 300 yli 100-vuotiasta asukasta, mutta vähän sydänsairauksia eikä lainkaan Alzheimerin tautia. Ihmiset ovat sosiaalisia, syövät paljon kalaa, kasviksia, papuja ja oliiviöljyä. He väittävät rosmariinimaustetta pitkän iän salaisuudeksi.

Elämästä tulee nauttia eikä ajatella ikäviä asioita. Jos pitää elämäänsä mielekkäänä ja suhtautuu positiivisesti tulevaisuuteen, niin pysyy fyysisesti muita paremmassa kunnossa.

Terveitä elintapoja noudattavat henkilöt elävät terveinä 6–8 vuotta pidempään.

Myös menneisyys koetaan mielekkääksi ja merkitykselliseksi.

Eniten elinvuosia lisää antaa tupakoimattomuus ja tupakoinnin lopettaminen (50–80 prosenttia), verenpaineen hoito (20) ja liikunta (50).

Pienin kuolemanvaara on, jos D-vitamiinitaso on korkea 90 nmol/l. Tämä vaatii 50–100 mikrogramman päiväannoksen D-pillerillä kesän ulkopuolella.

– D-vitamiinia ja yleensäkin ravitsemustieteen oppeja voisi verrata auton öljyn vaihtoon. Autokin kulkee tuhansia kilometrejä vanhoilla öljyillä, kunnes matka yllättäen katkeaa, sanoi ravitsemusguru professori Robert Heaney Lontoon D-vitamiinikongressissa vuonna 2014.

Terveitä elintapoja noudattavat henkilöt elävät terveinä 6–8 vuotta pidempään.

Tärkeintä ei ole se mitä menee suuhun, vaan mitä sieltä tulee ulos.

Näyttelijä Hannu-Pekka Björkman

Pohjanmaan rannikon kaksikielisissä kunnissa asukkaat elävät pitkään, kansalaisaktiivisuus on tärkeää, vapaaehtoistoiminta ja luottamus kanssaihmisiin on heille tyypillistä.

Hidastunut kävelynopeus on ensimmäinen vaaran merkki, se voi merkitä lihaskatoa, D-vitamiinin puutetta tai huonoa ravitsemusta.

60 metriä tai enemmän minuutissa kävelevät puolestaan elävät todennäköisesti vielä pitkään.

Jos seniori kykenee kävelemään 400 metrin matkan, hän todennäköisesti myös pystyy elämään itsenäisesti, toteavat yhdysvaltalaistutkijat. Ruotsalaisen tutkimuksen mukaan golffarit elivät viisi vuotta vanhemmiksi.

Jos löydät silmälasit jääkaapista, mene muistitestiin! D- ja B vitamiini estävät muistisairauksia.

Maratoonarin kuntoa emme tarvitse: Sosiaalinen aktiivisuus ja läheiset ihmissuhteet vähentävät myös kuolemanriskiä. Liikuntarajoitteisille sosiaalinen aktiivisuus on helpompaa kuin varsinainen liikunta ja kuntoilu.

– Terve on se, joka katsoo olevansa terve. Ihmisellä voi olla vaikka kuinka monta sairautta, mutta hän voi silti kokea itsensä terveeksi, arkkiatri Risto Pelkonen on sanonut.

Kirjoittaja on Iisalmessa työskentelevä lääkäri.

Vinkit vuodenvaihteeseen

Jos tupakoit, lopeta.

Unohda nuuska ja sähkötupakka.

Vähemmän suolaa, hoida verenpaine ja tarkista verensokeri.

Muista lautasmalli: puolet kasviksia, ¼ kala tai kanaa ja loppu ¼ perunaa tai riisiä.

Hyviä: rypsi- ja oliiviöljy, pähkinät.

Aloita päivä kaurapuurolla ja marjoilla.

Alkoholia vain vähän tai ei ollenkaan.

Ota koronarokotteet.

Jos vyötärön ympärys on yli 100 senttiä pudota painoa ja aloita liikunta. Emme lopeta harjoittelua siksi, että vanhenemme vaan vanhenemme siksi, että lopetamme harjoittelun!

Kommentoi