SIISTI IISALMI – Yrityksiä innostetaan mukaan kaupunkikuvan siivoustalkoisiin

Iisalmen kaupunki ja Iiden ry järjestävät osana Iisalmen kaupungin Siisti Iisalmi -kampanjaa yrityksille kohdistuvan kamppanjan, jonka tavoitteena on kiinnittää huomiota liikkeiden julkisivuihin, sisääntuloihin ja näyteikkunoihin. Julkisivuun voi vaikuttaa monilla pienillä ja isoimmillakin muutoksilla aina ikkunoiden pesusta, teippausten uusimisesta näyteikkunan somistuksiin tai sisäänkäynnin istutusten toteuttamiseen.

Liikkeiden julkisivun houkuttelevuudella on viime vuonna asukkaille, yrittäjille ja vierailijoille tehdyn kyselytutkimuksen perusteella suuri merkitys liikkeen ja koko kaupungin viihtyisyyteen ja sillä on positiivinen vaikutus liikkeen houkuttelevuuteen. Se nostettiin myös useissa vastauksissa kehitettävänä kohteena kaupungin viihtyisyydessä.

Osana kampanjaa järjestettiin tiistaina 8.5.klo 17 yrityksille yhteinen Siisti yritys -ideointi-ilta. Ideointi-illassa tutustutaan kaupungin toteuttamaan tyhjän liiketilan julkisivun ”tuunaus”-projektiin Linja-autoaseman rakennuksessa sekä mietittiin yhdessä, miten yrityksen julkisivun tai näyteikkunan voisi tuunata houkuttelevammaksi ja myyvemmäksi.

Ideointi-illan keskusteluissa nousikin paljon hyviä käytännön esimerkkejä ja vinkkejä näyteikkunan tai sisääntulon viihtyisyyden lisäämiseksi. Ideoita tuli niin somistukseen, teippauksien toteutukseen, vihersomistuksiin sekä yleisesti visuaalisen ilmeeseen. Illassa mukana olijoista toivotaankin tulevan esimerkin antajia ja innostajia muille liikkeille kiinnittää huomiota liikkeiden ulkoasuun.

– Näitä tekoja voi sitten meille ilmiantaa kuvien muodossa yrittäjät itse tai myös ohikulkijat. Muutosteoista on luvassa myös pieniä yllätyspalkintoja. Toiveemme on että kampanja ”tartuttaisi tuunausinnostuksen” ensin muutamaan liikkeeseen ja lähtisi siitä leviämään koko kaupungin yrityksiin, kertovat Mervi Narinen Iiden ry:stä sekä Sanna Kouvalainen ja Virpi Murtola Iisalmen kaupungilta.

Ideointi- illasta käynnistyi kampanja, jonka tavoitteena on tuoda esille liikkeiden pieniä ja isoja julkisivumuutoksia ”ennen ja jälkeen” -kuvin. Näin ne toimivat myös innostavana esimerkkinä muille kaupungin liikkeille.